Thursday, April 3, 2014

Lyse aftener...

Jeg elsker denne her tid, hvor aftenerne bliver længere og lysere som dagene går. Solsortene begynder at synge deres melodier ud over hustagene, og børnene kan løbe og lege ude uden konstant opsyn.
Vi bor i et meget lukket område med små græsarealer mellem 70ér-rækkehusene, hvor børnene kan spille bold og lege frit. Jeg nyder at høre dem råbe og grine, mens jeg ordner i køkkenet efter aftensmaden.
Jeg husker, fra da jeg selv var barn de lange lyse sommeraftener, hvor jeg legede med min veninde Mette, som boede på gården overfor mit hus. Nogle gange måtte vi være rigtig længe ude, og der fandtes ikke noget mere vidunderligt, end at lege uforstyrret til mørket faldt på, og min mor kaldte mig ind i seng!

Der skal være plads til, at vores børn kan lege uden forældres indblanden.
Børns liv i dag er så fyldt op af planlagte aktiviteter og lader ofte næsten ingen tid til overs til bare at være, og gøre hvad man vil. Det er så vigtigt, at der er plads til lige netop det...

9 comments:

  1. Tak for en tur down memory lane :) Sådanne forårs/sommeraftner med leg på villa vejen er bare nogle af de bedste barndomsminder!

    ReplyDelete
  2. Se... Lige netop det var måske noget der kunne få mig til at flytte hjem til Århus igen. Eller sådan rigtigt til en amerikansk forstad. Jeg havde ikke tænkt så langt, min dreng er kun otte måneder gammel, men der rammer du hovedet på sømmet, synes jeg! Altså det med voksenopsyn, hvilket man vdl let får når man bor i lejlighed. Hmm, tænkeboks!

    ReplyDelete
  3. ih det er skønt når man har haft et par dage uden computer, for så er der dukket nye dejlig indlæg op. Det lyder som ren bulderby idyl og bringer også minder frem fra min egen barndom. De sidste par aftener har pcen været gemt væk og i stedet har den stået på aftenlæsning i "Elsk i dit soveværelse". Tak for dejlig bog anbefaling.

    ReplyDelete
  4. Ah ja Lisbeth - det er sådan det var da jeg var barn også. Vi rendte ude til sent og legede og legede og legede... Jeg vil gerne lukke Andrea ud også, og det kommer hun bestemt også - men der er så mange pyldrede forældre som ikke vil lade sine børn komme ud uden konstant opsyn, at det kan være svært at få nogle med.

    Jeg vil i hvert fald gøre mit for at lave sene magiske sommeraftener i månederne der kommer :)

    KH Maria

    ReplyDelete
  5. Uh ja, og hvor skal man huske sig selv på det, ind i mellem!!

    ReplyDelete
  6. Det er helt vidunderligt med børn der leger ude om aftenen. Vi flyttede til et parcelhuskvarter for ca. 2 år siden og der er altid så meget aktivitet i haverne og på vejen om aftenen om sommeren og generelt er de meget ude og lege her. Der hvor vi boede før var folk ofte væk i weekends og i ferier så der var set ikke samme form for liv. Selvom mine egne børn er så store at de ikke leger ude på vejen eller i haven længere nyder jeg lydene og stemningen.

    ReplyDelete
  7. Jeg kommer til at tænke på min barndom med leg om aftenen, også når det begyndte at blive mørkt, indtil jeg skulle i seng :-D
    Dejligt :-))

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!