Friday, March 21, 2014

Elvirahs vej til verden - Hjemmefødselsberetning af Rikke

Rikke har sendt mig denne fine beretning om hendes yngste datters fødsel. 

Jeg hedder Rikke Busk Jensen, er 31 år og uddannet sosu-assistent. Jeg er gift med Thomas på niende år, og sammen har vi 4 piger, hvorfra den yngste Elvirah, som lige er blevet 2 år er født hjemme. Jeg har altid haft et stort ønske om at føde hjemme, og jeg havde planlagt det både med nummer 2 Alberte på 5 år og nummer 3 Ophelia på 3 år. 
Da jeg blev mor for første gang, byggede vi hus og boede i en campingvogn, så der var hjemmefødsel ikke på tapetet. Alberte blev født i uge 36 efter, at jeg faldt og lægerne frygtede, at jeg havde fået en placenta løsning, så den hjemmefødsel måtte jeg desværre se gå forbi. Med Ophelia gik forvandet kl. 17.00 og jeg fik ikke rigtig veer, så jeg kom til et tjek kl. 4 på fødegangen. Da jordemoderen undersøgte mig gik den sidste hinde og hun blev født bare 26 min senere, så forståeligt nok blev jeg ikke sendt hjem, og jeg fødte derfor på sygehuset. 
Endelig lykkedes drømmen om en rolig fødsel i hjemmet, da Elvirah blev født!

Mandag d. 13 feb 2012

Jeg står og tømmer opvaske maskinen. Klokken er 17.00 og som lyn fra en klar himmel får jeg en ve, der bare siger AV! 3 minutter efter kommer der en til og jeg må ned og sidde, så kraftig er den. Mine piger kommer ud til mig i køkkenet og spørger, hvorfor jeg sidder på gulvet? Jeg får min datter Isabell til at hente min telefon, da jeg syntes veerne er lige lovlige kraftige, og jeg ringer til min mand Thomas, som er på arbejde. Jeg får fremstammet, at jeg har veer, og de vælter ind over mig. Jeg spøger ham, om han er ved at være klar til at komme hjem. Han mener, at der vil gå en time til halvanden. Det kan jeg dog mærke ikke duer og får fremstammet i en ve ”Du SKAL komme NU!” Han smider alt og får sin far til at køre sig hjem, da han lige har skilt sin egen bil ad. 
Jeg ringer til min mor og siger, at hun gerne må komme, og klog som hun er, ringer hun til min far.  Han kommer susende for at tage sig af pigerne, til Thomas er hjemme. 
Jeg har veer med 3-4 minutters mellemrum, og de varer ca. 1 min. 
Jeg ringer til min veninde, som skal være praktiske gris og hun kommer også.
Min far kommer efter 3 min og tager sig af pigerne. 
Jeg gå ind i stuen, men jeg kan ikke holde ud at stå op, så jeg lægger mig på sofaen. 
Det holder ikke længe og jeg må op og stå igen. 
Min veninde Ditte kommer, og hun tager tid. Hun ringer op til fødegangen for mig, og jeg få en Jordemorstuderende i røret. Klokken er 18.30.
Jeg forklarer hende, at jeg skal føde hjemme, og jeg beder dem sende en Jordemor.
Jeg har stadig veer med 2-3 minutters mellemrum og nu også tegnblødning. En jordemor tager over i samtalen og spørger ind til en hel masse. Jeg kan dog slet ikke svare, da jeg få en mindre ve storm, og Ditte må overtage. Da hun har sluttet samtalen, kommer Thomas hjem. 
Min datter Alberte tager med sin morfar hjem. Ophelia får aftensmad og min mor putter hende. Jeg gå lidt rundt og er restløs, men kan stadig pjatte og hygge mig med de andre i ve-pauserne. Kl. 19 kommer jordemoren Karina (Som jeg også fødte min datter Isabell med) hun undersøger mig kl. 19.20 og jeg er 4 cm åben. Hun ringer til fødegangen og siger, at hun bliver.
Den ene ve tager den anden, alt imens Thomas, Ditte og Isabell fylder mit fødekar, som kommer til at stå midt i køkkenet. Mens jeg koncentrerer mig om mine veer, drikker de andre kaffe og Thomas æder chip (MEGA træls lyd, når man har veer!)
Kl. 21 går den yderste hinde og vandet løber ned af mine ben. Karina undersøger mig igen, og jeg er nu 8 cm åben. Mine veer er ikke så stærke mere, så vi bliver enige om, at hun tager vandet, som er fint og klart. Jeg står op under alle mine veer og kan slet ikke ligge ned. Jeg går nok på toilettet 8 gange på 3 minutter og kan slet ikke finde ro. 
Klokken 22.30 kommer jeg i karret og mine veer tager til. Karina siger, at jeg bare skal følge min krops signaler, for det er jeg jo fantastisk til, og når jeg vil presse, så gør jeg bare det. FEDT at jeg selv har styringen på trods af de hårde veer. Jeg ligger på mine knæ med armene på kanten af mit fødekar og tager den ene ve efter den anden. I min lille trance, fortæller Karina, at hun vil ringe til fødegangen og få dem til at sende en ny jordemoder, da hun snart har fri. 
Kl. 23.15 kommer den nye jordemoder Astrid. Hun kommer ind ad døren lige midt i en ve, og jeg må ærligt indrømme, at jeg er lidt træt af at skulle forholde mig til en ny jordemoder. 
Jeg kan mærke, at det er snart, at min lille baby vil ud, og mine veer er gået over i overgangsfasen. Veerne kræver nu virkelig, at jeg har 110% fokus på min vejrtrækning, og jeg få kaldt Thomas hen til mig. 
Astrid er heldigvis fantastisk! Hun siger kort hej, og jeg får lov at suse ind i min lille trance igen.  kl. 23.20 kommer der en presseve og jeg presser. Desværre holder den op lige før hovedet er ude og svup ryger det lille hoved tilbage, AV det gjorde nas! Den næste presseve kommer blot 2 min efter, og nu kan jeg mærke stædigheden og viljen blusse op i mig. 
Jeg presser til og det hoved SKAL bare ud, så i dyb koncentration får jeg født hovedet. Jeg får lige slappet en smule af inden næste presseve kommer kl. 23.27 og SMUT! 
Jeg kan se nede i karret, at der kommer den dejligste lille pige til syne. Jeg hjælper hende selv op til overfladen, hun bliver lagt på mit bryst og skriger med det samme, helt klistret og alligevel VIDUNDERLIG!
Klokken er 23:29 da Elvirah bliver født og lykkefølelsen strømmer ind over mig. Thomas lyser SÅ FANTASTISK også 4. gang!
Thomas klipper navlestrengen og Elvirah kommer over i armene hos mormor. Thomas og Astrid hjælper mig op af karet. Jeg har dog den vildeste efterve, og jeg får besked på, at jeg skal skynde mig over på madrassen, da moderkagen hænger halvt ude. Jeg når lige op på madrasen og så kommer moderkagen. 
Ingen bristninger og en PERFEKT datter mere i gave. Jeg kommer ind i min EGEN varme seng, og lille Elvirah bliver lagt på mit bryst igen. Ophelia er vågnet af lillesøsters gråd og kommer ind til os. Isabell, som faldt i søvn 10 min før jeg fødte bliver vækket og ser sin nye lillesøster. 
Vi sidder der i vores soveværelse med vores 3 piger og nyder hinanden og stilheden, mens mormor, Astrid og Ditte rydder op. Elvirah bliver vejet og målt: 3250 gram og 50 cm. 
Min mor, Ditte og Astrid kører hjem ved 3-tiden og de 2 store bliver igen puttet. 
Thomas og jeg sidder nu og NYDER vores lille nye datter, der er helt igennem skøn. 
Jeg fik endelig den fantastiske hjemmefødsel, som jeg altid havde drømt om, og selv Thomas synes, at det er den bedste måde, at bringe en lille ny til verden på trods alle hans bange anelser. 

Verdens LYKKELIGSTE mor kan nu lægge sig til at sove. Sidste gang jeg kigger på uret er klokken 5:12, og jeg sover med Elvirah på mit bryst resten af natten. Alberte kommer hjem klokken 8.00 og møder sin nye søster, og det er kærlighed ved først blik.


Tak til Rikke for beretningen. Du kan læse endnu mere om hjemmefødsler ved at klikke her.

Hvis du vil bidrage med din hjemmefødselsberetning, må du meget gerne sende den til mig!

5 comments:

  1. Sidder her med tåre i øjnene! Hvor skønt i endelig fik den hjemmefødsel i havde ønsket. Og at den så bare gik så fint!

    Det er nogle skønne indlæg om hjemmefødsler, og nyder at følge og læse de forskellige beretninger.

    Louise Siri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusinde tak! Det er rigtig dejligt at høre;o)

      Delete
  2. Dejlig beretning om hjemmefødsel :) kommer helt til at tænke på da min datter fødte - dog ikke hjemme men jeg var med hele vejen, jeg kunne hjælpe en del med zoneterapi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dejligt! Dejligt med gode fødsler;o)

      Delete
  3. Dejligt med alle de beretninger om hjemmefødsel + en skøn film. Jeg planlægger selv hjemmefødsel om et par måneder, så det er rigtig skønt at få lov til at få et indblik i hjemmefødsler.

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!