Thursday, November 14, 2013

Risengrød med mandler og kvædesirup


Jeg er vanvittig konservativ, når det kommer til risengrød. Det kan man kun spise med kanelsukker og smørklat!

Men man må jo udfordre sig selv en gang imellem, så her til morgen har jeg spist rester af risengrøden fra i går aftes med hakkede mandler og kvædesirup. Ikke den sundeste morgenmad nogensinde, men jeg spiste også blødkogt æg og grønkål, så det kan lige gå!
Det er jo kvædetid lige nu, og jeg elsker kvæder! Hvis ikke du ved hvad en kvæde er, så er det på tide, at du får smagt. Det er en æble/ pærelignende frugt, som er både sød og syrlig og meget aromatisk. Den kan spises rå, men er meget hård, så den egner sig bedst til at blive bagt, kogt eller syltet.

Kvædesirup: 

1 kvæde
1 vanillestang
ca. 1,5 dl. rørsukker
ca. 3 dl vand

Jeg målte ikke lige af, så sukker og vand er ret meget på slump...

Kvæden skæres ud i fine stykker,
vanillestang flækkes og kornene skrabes ud,
blandes med rørsukker, så kornene bliver delt.
Alt kommes i en gryde og koger i ca. 15 minutter, til det har en sirupkonsistens. Køg gerne vanillestangen med, så den giver endnu mere smag til siruppen.
Man skal være over det hele tiden og det må ikke brænde på!
Kvæderne tages fra, men kan fint spises og siruppen kommes på glas.

En lille update: Bor du i nærheden af Humlebæk, kan du i aften hente Charlottes sidste kvæder fra haven på Nybovej 6 i Humlebæk. Der bliver stillet en kurv ved vejen. (Tak Charlotte for den besked!)






12 comments:

  1. Nøj, det ser godt ud! Ved du, hvor man eventuelt kan købe kvæder? Jeg tror nemlig aldrig, at jeg har set dem i supermarkederne.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vi kender nogle, som har et kvædetræ og så har vi ellers købt hos Årstiderne... Men tænker, at mange grønthandlere har dem...

      Delete
  2. Hvis man vil køre til Nybovej 6 v. Humlebæk, så har jeg årets sidste kvæder - der bare skal bruges! Jeg stiller en kurv ud vejen i aften. Haven er usprøjtet i hvert fald de sidste 5 år, så det er vel en slags økologiske kvæder.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skønt Charlotte!! Så er det dig der har stillet kvæder i børnehaven;o) Det er dem jeg har brugt... Super gode! Heldige jer...

      Delete
  3. Lækkert ser det ud. Er det et skærebræt, der på billederne? Er det hjemmelavet eller købt? Det er virkelig flot. Elsker alle dine indlæg:-)
    Kh Christina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er et skærebræt. Har købt det på Etsy engang for længe siden. Har set mange lignende til svimlende mange penge... I Torvehallerne i KBH har de mange fine skørebrætter ala dette, men dyre er de godt nok! Ellers her: https://www.etsy.com/dk-en/shop/Premiumolivewood?page=1 men de har ikke lige denne type længere...

      Delete
  4. Jeg elsker kvædete, men har aldrig set eller smagt rigtige kvæder - måske man skulle prøve det :) kh Pia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja kvædete. Det smager virkelig godt!!

      Delete
  5. Nu spør jeg bare... Men ville man kunne bruge kvæder fra busk, de er jo ikke større end en bette tomat, men er det det samme ? Men lækkert ser det ud... Tænkte nemlig at forsøge mig med at lave en snaps....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det tror jeg sagtens at man kan, men det kan jo være at smagen er lidt anderledes... Har kun prøvet de helt store kvæder!

      Delete
    2. Så tror jeg jeg at jeg kaster mig ud i det.... :-)

      Delete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!