Wednesday, November 13, 2013

Maven uge 19...

Nu er jeg i uge 19 i min graviditet (18+3). Tænk at jeg nu er næsten halvvejs. I næste uge skal jeg til scanning, og jeg glæder mig selvfølgelig rigtig meget.
For et par uger siden var jeg hos jordemor for første gang og opdagede til min gru at den fine hjemmefødselsordning, der var, dengang jeg fik Martha og som betød, at man fødte med kendt jordemor, ikke eksisterer mere. Jeg synes ellers på alle måder, at det er fordelagtigt, at man føder med en jordemor, man kender på forhånd. Nu har jeg jo født nogle gange efterhånden, så for mig har det nok ikke den helt store betydning, men for en førstegangsfødende, giver det så meget mere tryghed, at man ved hvilken jordemor, der kommer til ens fødsel.

Jeg har det rigtig godt! Babyen er aktiv i maven, og jeg har masser af energi. Denne tid er bare så skøn!

20 comments:

  1. Dejlige billeder og skønt at kunne følge med :)

    Lyder da bestemt ikke godt med hjemmefødselsordningen. Hvad betyder det? At det ikke er kendt jordmoder eller at man slet ikke kan vælge hjemmefødsel? Er det ikke noget man har ret til at kunne vælge?

    Kram <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo jo... Hjemmefødsel er sikret ved lov... Det betyder bare, at man ikke føder med kendt jordemor. Det er ikke så stort et problem for mig, men for andre førstegangsfødende, synes jeg, at det er ærgerligt...

      Delete
  2. Så tåbeligt de ikke holder fast i hjemmefødselsordninger. Det er bare alt for nedprioriteret, også til konsultationerne.

    Du er en meget smuk gravid :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak;o) Ja det er det virkelig... Simpelthen så ærgerligt. Hvis flere valgte hjemmefødsel, ville der måske komme lidt mere pres på...

      Delete
  3. Du ser fantastisk ud,Lisbeth <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak;o) God dag til dig Trine...

      Delete
  4. Hvor ser du smuk og glad ud. Ja det er nu vildt ærgerligt at "kendt jordemoder" -ordningen er blevet sparet væk, på trods af gode evalueringer. Det var nemlig ikke kun en hjemmefødselsordning men et system hvor den gravide kunne føde med en af to jordemødre som hun havde mødt i graviditeten - uanset om det var hjemme eller på hospitalet. På den måde sikrede man også den fødende mod alt for mange jordemoderskift undervejs. Det er også mit indtryk at de jordemødre der var med i ordningen var meget glade for den måde at arbejde på. Men jeg må nok sige at det ville være meget svært for mig at arbejde på den måde - altså 7 dage hvor man står til rådighed 24/7 og så 7 dage fri. Fordelen må ved at ordningen ikke eksisterer mere må være at det måske er mig der er den heldige jordemoder på vagt den dag du skal føde ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Præcis. Jeg kan godt forstå, at det må være svært at arbejde på den måde... Det betød faktisk at min ene jordemor havde fri, da jeg skulle føde og den anden stod på fødegangen med en anden fødende... Heldigvis var hende som havde fri, så sød at komme alligevel. Det kunne da være hyggeligt, hvis det lige blev dig. Har du været ude til hjemmefødsler tidligere? Synes det må være spændende!

      Delete
    2. Ja jeg har efterhånden været ude til en del hjemmefødsler. Det er ( for det meste ) hyggeligt og dejligt !

      Delete
    3. Det må være en speciel oplevelse... Ville gerne være med og se en fødsel udefra en dag;o)

      Delete
  5. Hei Lisbeth. Så fin du er, det er deilig å være gravid før magen blir altfor ruvende. Da jeg var like langt som deg, fikk jeg beskjed på ultralyd at jeg var i uke 21, så det var ikke rart jeg følte meg større enn vanlig.

    Jeg har også ønsket å føde hjemme, og kunne fint ha gjort det siden jordmoren jeg går til er trent i det og jeg har født før. Men for oss koster det ca 4000,- å føde hjemme, og det har vi dessverre ikke råd til. Følte virkelig at jeg fikk døra slengt i ansiktet da jeg hørte det, det koster da masse penger for staten å føde på sykehus også..

    Men vi har valgt sykehusfødsel, og siden det er fjerde gangen begynner jeg å bli litt kjent med damene der:) Min svigerinne jobber også der, men hun skal ikke ta imot vår baby, da jeg synes det blir for privat..!

    Ha en god dag da,vakre.

    Klem Mari

    ReplyDelete
    Replies
    1. God dag til dig også! Hvor er det vildt, at det koster penge... Virkelig trist!! Jeg så engang nogle regnestykker omkring fødsler og der var hjemmefødslen den billigste, men det er længe siden, så jeg kan ikke huske de præcise tal.
      Træls at det ikke var en mulighed, når nu du gerne ville!

      Delete
  6. Hvor er du bare fin.
    Øv hvor er det bare super ærgeligt, at de ikke har ordningen mere hos dig!
    Jeg bor i Sønderjylland og har været så heldig at komme med i ordningen, også selvom jeg ikke skal føde hjemme.
    Man har meget mere ro på når man ved, det er en jordemoder man kender der tager med en eller kommer hjem til en!
    Synes faktisk det skulle tilbydes alle.
    Du skal nok klare det i stiv arm, uanset hvad ;)
    Hav en dejlig dag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Synes også, at det skulle være standart, men det er jo penge det handler om... (Selvom det sikkert ville være billigere i længden, fordi der ikke opstår helt så mange komplikationer, når de gravide føler sig trygge...)

      Jeg klarer det helt sikkert.... Men for en førstegangsfødende, tænker jeg at det må være rart og trygt at vide, at man kan med den jordemor, man skal føde med...

      Hav også en god dag!!

      Delete
  7. Smukke smukke du <3
    Ak, jeg bliver helt skruk af den mave dér.

    Ha en dejlig dag Lisbeth.

    KH Maria

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du må bare have flere babyer, Maria!;o)

      Delete
  8. Replies
    1. Tusinde tak;o) Kan kun sige i lige måde!

      Delete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!