Sunday, November 10, 2013

Alle børn burde danse ballet...



Ballet bliver tit holdt sammen med små prinsesse-piger i lyserøde tylskørter, og det synes jeg er ærgerligt. Ballet er for alle, og jeg synes, at alle børn ville have godt af at danse ballet. Tænk hvis skoledagen startede med en times balletundervisning! Jeg er sikker på, at vi ville få både klogere og roligere børn af det.
Ballet er en fantastisk sportsgren og kunstart. Udover at børnene lærer en smuk klassisk dans, som danner grundlaget for mange andre danse, lærer de også en masse klassisk musik at kende, og de får en fantastisk kropsbevidsthed og holdning. Ballet er hårdt fysisk og giver en stor smidighed. Det sætter koordination, kondition og hukommelse på en hård prøve.
Det er sjovt og udfordrende for både piger og drenge.

Her bruger vi lørdag formiddag på en god tur med toget til Hellerup balletskole og børnene elsker det! Specielt Alma, som er en lidt stilfærdig pige, når hun møder nye mennesker, retter sig helt op og ser fantastisk ud, når hun danser hen over gulvet.

15 comments:

  1. Agreed - Der er mange positive ting ved ballet som sport - Og så synes jeg for øvrigt også de burde gå til fægtning

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er der nemlig;o) Fægtning har jeg ingen erfaring med;o)

      Delete
  2. Alle burde gå til en sport der taler til deres sind ; )
    Når jeg ser min søn på sin fodboldbane oplever jeg er ro, en alvor og en dedikation. Som Steiner-mor havde jeg ellers forsvoret denne sport, men den appelerer så meget til ham.
    Når det er sagt er jeg enig med dig i dine betragtninger ift ballet. Det er bare så pokkers dyrt. Og jeg tænker vi henter lidt af det sammme i musikundervsiningen og eurytmien på skolen.
    Mvh. Hannah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er jeg så enig med dig i. grunden til at jeg netop fremhæver balletten, er fordi jeg synes den giver børn en særlig ro... Min dreng gik også til fodbold (fordi det gør man jo, når man er dreng) og det var slet ikke ham... Så man må bare mærke efter og finde det der er rigtigt for ens børn. Balletten er for os en form for alternativ til eurytmien.
      Og ja, jeg er så enig med dig i at det er dyrt... Dog er det langt værre med musikskolerne og det kan jeg faktisk godt hidse mig op over! At det kun er for en særlig udvalgt skare er godt nok ærgerligt! Her er der kun råd til et barn på musikskole og det koster næsten 6000kr om året, at Storm spiller violin... Med fire børn, vil det jo være fuldstændig vanvittigt! Så det er simpelthen en kæmpe udskrivning, som jeg kan få hovedpine over:o(
      Kh

      Delete
  3. Åh jeg ville sådan ønske min mor havde sendt mig til ballet da jeg var lille. Det er så smukt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er det nemlig. Er selv virkelig draget af det. Fantastisk dans;o)

      Delete
  4. Fedt..... Vores ældste datter startede til ballet her efter sommerferien, og hun ELSKER det, og jeg elsker, at der der hvor hun går, er stor frihed omkring påklædning og frisure (modsat en vis balletskole her i byen!!!! Men det er en helt anden snak) de danser dog til en god blanding af klassisk musik, mgp og disneysange, det synes jeg er fedt!
    Men generelt vil jeg nu sige at alle smidighedskrævende sportsgrene er supergodt, når man holder det på hobbyniveau;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det lyder dejligt og jeg er helt enig med dig. Vi har ikke penge til det helt store balletudstyr og håret sidder altså som det sidder og det har jeg aldrig hørt noget om. Jeg synes mest af alt det handler om bevægelse og om at have det dejligt og det behøver bestemt ikke at skulle føre til den helt store balletkarriere;o)

      Delete
  5. Smukke billeder Lisbeth!

    Jeg holder meget af ballet. Tænker det ville være godt for alle børn med både en introvert og en ekstrovert bevægelsesaktivitet, men det er svært at få passet ind. Herhjemme hvor ingen af mine drenge er fodbolddrenge er jeg alligevel sikker på den mindste ikke ville bryde sig om det og at den store ville elske det - men jeg ved også at der var stor sandsynlighed for at han ville blive drillet selv om han er en vellidt dreng. I forvejen spiller han klaver og i den provinsby jeg bor i er det ikke kotume ;-)

    6000 om året for musikundervisning :-0 Og jeg der synes de 4000 vi giver for et soloinstrument årligt er mange penge - er allerede begyndt at grue for når min dreng på snart 3 skal starte op - så er det lige 8000 kroner :-0 Håber vi får råd til det, men det kræver klart stram budgettering. Jeg er beundrer afd en danske musikskole der er unik sammenlignet med andre lande hvor det er endny dyrere og ofte af meget svingende kvalitet og også endnu mere indkomstafhængig end i Danmark, men jeg synes dtadig det er SÅ dyrt. AT lade sine børn gå til gode og sunde fritidsinteresser burde ikke kun være tilladt de mest privelegerede!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej. Jeg bliver lige nød til at kommentere her. At gå til musikundervisning (solo etc) er ikke kun forbeholdt de priviligerede. Der er mulighed for at søge tilskud (indkomstbestemt). Dette galt også da jeg var barn. Min mor var i 1980'erne alene med mig og var derfor eneforsørger (uden børnepenge fra far, da denne var ukendt). Jeg gik til tværfløjte, klaver og saxofonundervisning (alt sammen soloundervisning). Så det kan godt lade sig gøre. Prisen var ikke meget forskellig fra i dag. Mvh P.

      Delete
    2. Hej igen

      Det er rigtigt at hvis du virklig ikke har særlig mange penge kan det heldigvis lade sig gøe (his der er ressourcer til at søge ;-)). Men for alle os semidårlig lønnede med tre eller fire børn er der altså ingen tilskud. Vi lever rigtig spartansk og har alligevel hverken mulighed for at søge tilskud til solo eller at lade alle børnene gå - desværre :-(

      Delete
    3. Ja.... jeg ville svare det samme som den anonyme... Det er hamrende dyrt for alle os, som netop lige tjener for meget, til at kunne få et tilskud, men samtidig har 3-4 børn. Så her er der ikke råd til mere end et barn. Tænker også, at der alligevel er en udfordring for dårlig stillede med instrumentkøb eller leje osv. Selvfølgelig skal det koste noget, men vi betaler knap 6000kr om året (det er så inklusiv leje af instrument)... Det synes jeg er i overkanten.

      Delete
  6. Smukt!
    Min søn går til karate, og jeg tror det giver mange af de ting som balletten gør.
    Kropsbevidsthed, ro, kontrol og disciplin. Han har gået til fodbold i mange år, men karaten kan noget helt andet!
    Jeg ville ønske at ballet var en mulighed for vores datter, men det findes desværre ikke her i vores lille by.

    ReplyDelete
  7. Hej Lisbeth
    Dejligt indlæg! Og sjovt - kunne straks genkende salen, for min Anna går også til ballet der, blot om onsdagen.
    Kh Signe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvor sjovt! Alma vil rigtig gerne gå mere end en gang om ugen, men det er bare en lidt lang tur at tage flere gange om ugen, og så er det også for dyrt....

      Delete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!